تاریخچه ی سماور
واژه ی سماور از زبان روسی و از واژه самовар به معنی خود جوش گرفته شده است .
اولین سماور در سال ۱۸۲۰ میلادی توسط روس ها ابداع و ساخته شد .
در ایران ، برای اولین بار سماور در دوره ی سلطنت شاهرخ ، نوه ی نادرشاه افشار ، وارد ایران گردید.
در دوره ی قاجاریه سماور در بین اشراف ایرانی به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت .
در زمان وزارت امیر کبیر ، برای اولین بار در ایران ساخت سماور آغاز شد و با حمایت و تشویق های او صنعت گران ایرانی رو به تولید سماور آوردند و به این ترتیب مردم عادی نیز توانستند همانند اشراف از سماور استفاده کنند .
در دوران امیرکبیر سماور سازی به عنوان یک شغل در سراسر ایران به خصوص تهران ، اصفهان و بروجرد توسعه یافت و استادان سماور ساز ایرانی ، انواع سماور را با آلیاژ برنج و مس در اشکال و ابعاد مختلف تولید کردند و با هنر و ذوق ایرانی آمیختند .
در اواخر دوره ی قاجار سماور تبدیل به یک کالای کاملا ایرانی گردید که تقریبا در همه خانه ها یافت می شد و به دلیل اینکه برای پذیرایی از مهمان امکان ویژه ای مهیا میکرد به دلیل مهمان نوازی ایرانی ها ، سماور جایگاه ویژه ای در نزد خانه و خانواده های ایرانی باز کرد و به این ترتیب تعارف و پذیرایی با چایی جزء فرهنگ همنشینی و دورهمی های ایرانی ها گردید .
- نوشته شده در : درباره لوستر
نگاهی به سیر تکاملی لوستر در طول تاریخ
در دوره بیزانس از لوسترهایی که چراغهای نفتی را نگه میداشتند، استفاده میشد که به پلی کندلا معروف بود. گونهای بعدی از پلی کندلون شکل پایهای به خود گرفت که به جای آویزان شدن با زنجیر، روی سطوح قرار میگرفت.
در اوایل قرون وسطی ، polycandela در مکان هایی مانند کلیساها ، کنیسه ها و خانه های اشرافی استفاده می شد و شکل برنز را به خود گرفت و یا قاب آهنی که تعداد مختلفی از حباب های کروی یا مخروطی شکل شیشه ای را در خود جای می داد که دارای فتیله ای درون روغن بود.
اولین لوسترهای شمعی توسط ثروتمندان در قرون وسطی استفاده می شد. این نوع لوستر را می توانستند به اتاق های مختلف منتقل نمایند.
از قرن پانزدهم، اشکال پیچیدهتر لوسترها، بر اساس طرحهای حلقه یا تاج، به ویژگیهای تزئینی رایج در کاخها و خانههای اشراف، روحانیون و تجار وارد شدند. قیمت بالای آنها لوسترها را به نمادی از تجمل و موقعیت تبدیل کرده بود.
در اوایل قرن هجدهم، فرمهای اورمولوی ریختهگریشده با بازوهای بلند و خمیده و شمعهای فراوان در خانههای بسیاری از طبقه بازرگانان در حال رشد ، وجود داشت. نقوش لوستر های نئوکلاسیک بیشتر در فلزات ریختهگری شده و همچنین در چوبهای کندهکاری شده و طلاکاری شده به یک عنصر رایج تبدیل گردید.
پیشرفتها در شیشهسازی بعد ها باعث تولید ارزانتر کریستال سرب شد که خواص پراکندگی نور آن به سرعت باعث محبوبیت آن شد و منجر به پیدایش صنعت برش شیشه گردید .
در طول قرن هجدهم، لوسترهای شیشه ای توسط شیشه سازان ونیز و بوهمیا که هر دو در هنر ساخت لوستر استاد بودند، تولید می شدند. سبک بوهمیا تا حد زیادی در سراسر اروپا موفقیت آمیز بود و بزرگترین امتیاز آن فرصتی بود برای به دست آوردن انکسار نور خیره کننده به دلیل وجوه و اریب منشورهای کریستالی.
در اواسط قرن نوزدهم، با توجه به روشنایی گاز ، وسایل سقفی منشعب به نام گازوئیر (پاورمانتویی از گاز و لوستر) تولید شد و جایگزین لوسترهای شمعی گردید . در دهه ۱۸۹۰میلادی ، با ظهور نور الکتریکی ، برخی از لوسترها هم از گاز و هم از برق استفاده می کردند. با گسترش توزیع برق و قابل اعتماد شدن منابع آن ، لوسترهای برقی استاندارد شدند.
لوسترهای پیچیده و پیچیدهتر در طول قرنهای ۱۸ و ۱۹ توسعه یافتند، اما شناخت و کاربرد گسترده گاز و برق، جذابیت لوستر را بهعنوان یک نماد تجمل گرایی بیارزش نمود.
در اواخر قرن بیستم، لوسترها اغلب به عنوان نقاط کانونی تزئینی برای فضاها استفاده میشدند.
- نوشته شده در : درباره لوستر
سبک هنری آمریکایی در صنعت دکوراسیون داخلی
سبک امریکایی در طراحی داخلی معمولاً از ویژگی هایی مانند فضای بزرگ آشپزخانه و اتاق ناهار خوری ، تقلید از مبلمان های رده بالا با استفاده از موادی که هزینه ی زیادی می برند ، قسمت بندی هوشمندانه فضا و استفاده زیاد از مبلمان برخوردار است. این فضاهای داخلی به طور ایده آل منعکس کننده مهمان نوازی ساکنان منهتن هستند. اولین پیوستگی که در مورد سبک آمریکایی به ذهن می رسد اتاق نشیمن مجموعه تلویزیونی Friends است ؛ یک اتاق جادار ، جایی که شخصیت های اصلی در آن زمان زیادی را سپری می کردند ، همزمان با یک آشپزخانه و یک اتاق غذاخوری که مکانی برای استراحت بود.
در چنین فضای خالی می توانید صبحانه درست کنید ، مهمانان را برای شام دعوت کنید یا با راحتی روی یک کاناپه رو به روی تلویزیون بنشینید.
طراحی داخلی آپارتمان به سبک آمریکایی:
آپارتمانی که به سبک آمریکایی طراحی شده است با عدم وجود درب و پارتیشن بین راهرو ، اتاق نشیمن ، آشپزخانه و اتاق غذاخوری مشخص می شود. با پایین آمدن سطح کف یا سقف می توان منطقه بندی را انجام داد. از طرف دیگر اتاق های خواب ، حمام ، اتاق مهمان و اتاق بچه ها اغلب بسیار خصوصی هستند و در قسمت جداگانه ای از خانه قرار دارند. برای ایجاد چنین طرحی در خانه ، باید برخی از ویژگی های مهم طراحی را بدانید: بزرگنمایی بصری فضا با تقسیم آن به مناطق مختلف.
فضای داخلی دارای لوازم جانبی نسبتاً کمی است و تقریباً به طور کامل تزئینات وجود ندارد .
طرح رنگ در این سبک متفاوت است ، اما اغلب رنگهای طبیعی آن خاکی است: از بژ روشن تا قهوه ای تیره و سبز.
طراحی روشنایی به سبک امریکایی:
فضای داخلی آمریکایی شامل روشنایی است که به تقسیم اتاق در مناطق کمک می کند. لوستر منبع نور مرکزی فقط در اتاق نشیمن نصب می شود. و بقیه اتاقها از نور ترکیبی با انواع لامپ ، مانند لوستر دیواری و آباژور استفاده می نمایند.
سبک کلاسیک آمریکایی در طراحی داخلی آپارتمان اجازه می دهد کف چوبی ، به رنگ خاکستری روشن یا قهوه ای رنگ شده باشد. همچنین کف را می توان با لمینت هایی که نمایی مثل چوب طبیعی دارند نیز پوشاند. فرش پشمی با رنگ روشن روی زمین می تواند دلپذیری بیشتری به آن اضافه نماید .
دیوارها با کاغذ دیواری از رنگ های سایه روشن با تزئینات یا نقاشی زیبا پوشیده شده اند.
مبلمان عمدتا از جنس چوب قرمز همراه با دکوراسیون اندک است. گاهی اوقات برای راحتی بیشتر ، آن را با پارچه های رنگی تزیین می کنند.
- نوشته شده در : درباره لوستر
سبک هنری نئوکلاسیک در صنعت لوستر سازی
نئوکلاسیسم (همچنین نئوکلاسیسیسم ) یک جنبش فرهنگی غربی در هنرهای تزئینی و تجسمی ، ادبیات ، تئاتر ، موسیقی و معماری است که از هنر و فرهنگ دوران باستان الهام گرفته است . نئوکلاسیک در رم عمدتاً به لطف نوشته های یوهان یواخیم وینکلمان در زمان کشف مجدد پمپئی و هرکولانیوم متولد شد ، اما محبوبیت آن در سراسر اروپا گسترش یافت .
نئوکلاسیک در اروپا و هنرهای تجسمی در سال ۱۷۶۰ میلادی در تقابل با سبک (( روکوکو )) که در آن زمان غالب بود ، آغاز شد .
معماری روکوکو بر زیبایی، تزئینات و عدم تقارن تأکید داشت در حالی که معماری نئوکلاسیک بر اصول سادگی و تقارن استوار است که به عنوان فضیلت هنرهای روم و یونان باستان تلقی میشود و بلافاصله از کلاسیکیسم رنسانس قرن ۱۶ استخراج گردید. هر سبک نئو کلاسیک مدلهایی را از میان طیف کلاسیکهای احتمالی موجود در دسترس خود انتخاب میکند و برخی دیگر را نادیده میگیرد .
پس از سکون در طول دوره تسلط معماری مدرن (تقریباً پس از جنگ جهانی دوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰)، نئوکلاسیک چیزی شبیه به تجدید حیات را شاهد بود.
جنبش اصلی نئوکلاسیک با عصر روشنگری در قرن ۱۸ مصادف شد و تا اوایل قرن ۱۹ ادامه یافت و به طور جانبی با رمانتیسیسم رقابت کرد . در معماری، این سبک در طول قرن ۱۹، ۲۰ و تا قرن ۲۱ ادامه یافت.
در دهه اول قرن بیست و یکم میلادی ، معماری نئوکلاسیک معاصر تحت عنوان معماری کلاسیک جدید آغاز گردید که گاهی از آن به عنوان نئو تاریخ گرایی نیز یاد می شود.
همچنین، تعدادی از قطعات معماری پست مدرن از نئوکلاسیکیسم ناحیه آنتیگون و تئاتر ملی کاتالونیا در بارسلون الهام گرفته و شامل ارجاعات صریح به نئوکلاسیک است
در ایالات متحده، ساختمانهای عمومی معاصر مختلفی به سبک نئوکلاسیک ساخته میشوند که مرکز سمفونی Schermerhorn در سال ۲۰۰۶ م در نشویل یک نمونه آن است.
در بریتانیا تعدادی از معماران به سبک نئوکلاسیک فعال هستند. نمونه هایی از کار آنها شامل کتابخانه دانشگاه میتلند رابینسون کوئینلان تری در کالج داونینگ و کتابخانه ساکلر معماران رابرت آدام است.
لوستر های نئوکلاسیک نشانه های خود را از سبک های روم باستان و آتن گرفته اند .
ویژگی های این سبک لوستر ها شامل فرم های متقارن ، منظم و باوقار و اشکال هندسی مانند مخروط در جزئیات و اشکال هندسی طوماری شکل در قسمت های انتهایی ، پشتی و بازو ها می گردد.
به طور کلی لوستر های سبک نئوکلاسیک از طریق ستون ها ، تذهیب ، نقش برجسته های کلاسیک و تزئینات معتدل به کار رفته در آنها قابل شناسایی هستند .
- نوشته شده در : درباره لوستر
سبک هنری کلاسیک در صنعت لوستر سازی
کلاسیک گرایی، نگرش زیبایی شناختی وابسته به اصول مبتنی بر فرهنگ، هنر و ادبیات یونان و روم باستان ، با تأکید بر فرم، سادگی، تناسب، وضوح ساختار، کمال، احساسات مهار شده و صریح است.
کلاسیک گرایی متضمن قانونی از اشکال ایده آل پذیرفته شده ی گسترده است .
کلاسیک گرایی نیرویی است که اغلب در سنت های اروپایی پس از قرون وسطی وجود دارد. با این حال، برخی از دورهها احساس میکردند که بیش از سایرین با آرمانهای کلاسیک مرتبط هستند، بهویژه عصر روشنگری ؛ که نئوکلاسیک جنبش مهمی در هنرهای تجسمی بود.
کلاسیک گرایی در معماری در دوران رنسانس ایتالیا به ویژه در نوشته ها و طرح های لئون باتیستا آلبرتی و آثار فیلیپو برونلسکی توسعه یافت که بر تقارن ، تناسب ، هندسه و منظم بودن قطعات تأکید می نمود،
چیدمان منظم ستونها و لنگهها و همچنین استفاده از طاقهای نیمدایرهای، گنبدهای نیمکرهای و طاقچهها جایگزین سیستمهای تناسبی پیچیدهتر و نمایههای نامنظم ساختمانهای قرون وسطایی شد. این سبک به سرعت در شهرهای دیگر ایتالیا و سپس فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و دیگر نقاط جهان گسترش یافت.
لوستر های سبک کلاسیک :
لوسترهای کلاسیک دارای آرایه هایی از منشورهای کریستالی آویزان هستند تا اتاق را با نور شکسته روشن نمایند ؛ در حالی که لوسترهای معاصر طراحی مینیمالیستی تری دارند که حاوی منشور نیستند و اتاق را با نور مستقیم لامپ روشن می نمایند .
در طراحی قطعات لوستر های کلاسیک از المان ها و نماد های یونان و روم باستان از جمله ستون ها ، سردیس ها ، تندیس ها ، مجسمه ها و نقش و نگار ان دوران استفاده می گردد .
طراحی کلاسیک در لوستر ها نشان دهنده اصالت ، شکوه و عظمت بوده که هیچ زمانی از بورس مد خارج نمی گردد و در تمام ادوار در میان مردم از جمله اشراف و ثروتمندان طرفداران همیشگی خود را دارد .
- نوشته شده در : درباره لوستر
سبک هنری مینیمالیسم در صنعت لوستر سازی
در هنرهای تجسمی ، موسیقی و سایر رسانهها، مینیمالیسم یک جنبش هنری است که در هنر غربی پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد.
این جنبش اغلب به عنوان واکنشی در برابر اکسپرسیونیسم انتزاعی و مدرنیسم تفسیر می شود
اصطلاح مینیمال همچنین برای توصیف گرایشی در طراحی و معماری استفاده می شود که در آن موضوع به عناصر ضروری آن کاهش می یابد. طراحان معماری مینیمالیست بر ارتباط بین دو صفحه عالی، نورپردازی زیبا و فضاهای خالی به جا مانده از حذف اشکال سه بعدی در یک طرح معماری تمرکز می کنند.
معماری مینیمالیستی در اواخر دهه ۱۹۸۰ در لندن و نیویورک رایج شد، جایی که معماران و طراحان مد با استفاده از عناصر سفید، نور سرد و فضای بزرگ با حداقل اشیاء و مبلمان، در بوتیک ها برای رسیدن به سادگی با هم کار می کردند.
ناظرانی وجود دارند که ظهور مینیمالیسم را به عنوان پاسخی به گستاخی و هرج و مرج زندگی شهری توصیف می کنند. برای مثال، در ژاپن، معماری مینیمالیستی در دهه ۱۹۸۰ زمانی که شهرهایش گسترش سریع و جمعیت رو به رشدی را تجربه کردند، شروع به جلب توجه کرد. این طرح پادزهری برای «حضور بینظیر ترافیک، تبلیغات، مقیاسهای ساختمانی درهم و برهم و جادههای باشکوه» در نظر گرفته شد.
فلسفه طراحی مینیمالیستی از طریق کشور دیگری وارد ژاپن نشد ؛ زیرا قبلاً بخشی از فرهنگ ژاپنی بود که ریشه در فلسفه ذن داشت. برخی نظریه پردازان به طور خاص، این جنبش طراحی را به معنویت و نگاه ژاپنی به طبیعت نسبت می دهند.
مفاهیم و عناصر طراحی مینیمال :
مفهوم معماری minimalism این است که همه چیز را به کیفیت اصلی خود کاهش دهد و به سادگی دست یابد. این ایده کاملاً بدون تزیین نیست، اما تمام قسمتها، جزئیات و نازک کاری به مرحلهای کاهش مییابد که هیچکس نمیتواند چیزی بیشتر برای بهبود طراحی حذف کند.
برند Apple یکی از بزرگ ترین کمپانی هایی است که در تمام طراحی های محصولات خود از جمله ایفون ، مکبوک ( مک بوک ) و … از سبک هنری و طراحی مینیمالیسم به شدت استفاده می نماید.
در معماری مینیمالیستی، عناصر طراحی سعی در انتقال پیام سادگی دارند. فرم های هندسی اولیه، عناصر بدون تزئین، مصالح ساده و تکرار ساختارها نشان دهنده حس نظم و کیفیت ضروری است. حرکت نور طبیعی در ساختمان ها ، فضاهای ساده و تمیز را آشکار می نماید .
این لوستر ها دارای طراحی ساده به همراه فرم های هندسی اولیه و مدرن بوده و در آنها از رنگ های بین المللی و خنثی یعنی سفید ، خاکستری و مشکی استفاده می گردد.
- نوشته شده در : درباره لوستر
سبک هنری پست مدرنیسم در صنعت لوستر سازی
پست مدرنیسم یک نگرش شک گرایی است نسبت به آنچه که به عنوان « روایت های کلان» مدرنیسم توصیف می شود و با ساختارشکنی و پساساختارگرایی همراه است .
پست مدرنیسم که در ابتدا از شیوه نقد ادبی بیرون آمد، در اواسط قرن بیستم به عنوان رد مدرنیسم توسعه یافت و در بسیاری از رشته ها مشاهده شده است .
پست مدرنیستها «به تبیینهایی که ادعا میکنند برای همه گروهها، فرهنگها، سنتها یا نژادها معتبر هستند، شک دارند و در عوض بر حقایق نسبی هر فرد تمرکز میکنند .
متفکران پست مدرن اغلب ادعاهای دانش و نظامهای ارزشی را مشروط یا مشروط اجتماعی توصیف می نماید و آنها را محصول گفتمانها و سلسله مراتب سیاسی، تاریخی یا فرهنگی میدانند. بر این اساس، تفکر پست مدرن به طور گسترده با گرایش به خود ارجاعی ، نسبی گرایی معرفتی و اخلاقی ، کثرت گرایی و بی احترامی مشخص می گردد.
پست مدرنیسم بر نظریه انتقادی تکیه دارد که تأثیرات ایدئولوژی، جامعه و تاریخ را بر فرهنگ در نظر می گیرد، اما معمولاً ایدههای جهانشمول واقعیت عینی ، اخلاق ، حقیقت ، طبیعت انسانی ، عقل ، زبان و پیشرفت اجتماعی را نقد میکند .
هنر پست مدرنیسم:
هنر پست مدرن مجموعهای از جنبشهای هنری است که میکوشند با برخی از جنبههای مدرنیسم یا برخی از جنبههایی که در پی آن ظهور یا توسعه یافتهاند، در تضاد باشند.
به طور کلی، جنبش هایی مانند اینترمدیا ، هنر اینستالیشن ، هنر مفهومی و چند رسانه ای ، به ویژه شامل ویدئو، پست مدرن توصیف می شوند .
ویژگی های بارز هنرپست مدرن عبارتند از بریکولاژ ، استفاده برجسته از متن به عنوان عنصر اصلی هنری، کلاژ ، سادهسازی ، تصاحب ، هنر اجرا ، بازیافت سبکها و مضامین گذشته در زمینه مدرن، و همچنین از بین بردن حصار بین زیبایی و هنرهای عالی و فرهنگ عامه .
در صنعت لوستر سازی تحت تاثیر نگرش پست مدرن، ساخت لوستر ها به سمت ترکیب و تلفیق عناصر تشکیل دهنده ی لوستر از چند سبک مختلف و ساده سازی همراه با ساختارشکنی با نگاهی همزمان به مدرنیسم و مضامین گذشته پیش رفت .
انواع لوستر های ترکیبی چوب و فلز ، ترکیب هنر شیشه گری با لوستر های فلزی و یا به کارگیری تکنولوژی لامپ های LED در لوستر های کلاسیک نمونه هایی از لوستر های سبک پست مدرن است .
- نوشته شده در : درباره لوستر
سبک هنری مدرنیسم در صنعت لوستر سازی
Modernism یا نوگرایی یک جنبش فلسفی و هنری است که از تحولات گسترده در جامعه غربی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی به وجود آمد. این جنبش منعکس کننده میل به ایجاد اشکال جدیدی از هنر، فلسفه و سازمان اجتماعی بود که منعکس کننده دنیای صنعتی نوظهور بوده است.
در این جنبش هنرمندان سعی کردند از اشکال سنتی هنر که از نظر آنها منسوخ شده بود، فاصله بگیرند. نوآوری های مدرنیستی شامل هنر انتزاعی ، رمان جریان آگاهی ، سینمای مونتاژ ، موسیقی آتونال و دوازده تن و نقاشی تقسیم گرایانه بود.
مدرنیسم به صراحت، ایدئولوژی رئالیسم را رد کرد و از آثار گذشته با استفاده از تکرار ، ادغام ، بازنویسی، خلاصهنویسی ، بازبینی و تقلید استفاده نمود .
از ویژگیهای بارز مدرنیسم، خودآگاهی نسبت به سنت های هنری و اجتماعی است که اغلب منجر به آزمایش فرم، همراه با استفاده از تکنیک هایی می شود که توجه را به فرآیندها و مواد مورد استفاده در خلق آثار هنری جلب می نماید.
در حالی که برخی از محققان مدرنیسم را تا قرن بیست و یکم ادامه میدهند، برخی دیگر آن را در حال تبدیل شدن به مدرنیسم متأخر یا پست مدرنیسم میدانند و در واقع پست مدرنیسم انحراف از مدرنیسم است و مفروضات اساسی آن را رد می کند.
برخی از مفسران، مدرنیسم را به عنوان شیوه ای از تفکر تعریف می کنند که در تمام موارد جدید در هنرها و رشته ها وجود دارد. رایج تر، به ویژه در غرب، کسانی هستند که آن را به عنوان یک جریان فکری مترقی اجتماعی می بینند که بر قدرت انسان ها در ایجاد، بهبود و تغییر شکل محیط خویش با کمک دانش و آزمایش های علمی و یا فن آوری تاثیر میگذارد؛ از این منظر، مدرنیسم بازنگری هر جنبه ای از هستی را تشویق کرد و راه های جدیدی را برای رسیدن به همان جنبه جایگزین نمود.
لوستر های مدرن در قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی با سبک لوستر های مدرن در قرن حاضر تمایز دارد.
در صنعت لوستر سازی پس از به وجود آمدن جنش مدرنیسم ، سبک لوستر ها تحت تاثیر تفکرات ، ایدئولوژی و فلسفه آن دوره صرفا دچار تغییر ظاهری و ساختار شکنی گردید . اما در قرن حاضر تحت تاثیر مدرنیسم ، صنعت لوستر سازی علاوه بر زیبایی، تمایز و ساختار شکنی های ظاهری بر کاربرد و کارایی و تکنولوژی لوستر ها نیز تمرکز دارد .
- نوشته شده در : درباره لوستر
سبک هنری آرت دکو در صنعت لوستر سازی
آرت دکو که گاهی به آن دکو نیز گفته می شود ، سبکی از هنرهای تجسمی، معماری و طراحی است که برای اولین بار قبل از جنگ جهانی اول در فرانسه ظاهر گردید .
نام این سبک برگرفته از مخفف Arts Décoratifs مربوط به نمایشگاه بین المللی هنر های تزئینی و مدرن که در سال ۱۹۲۵ م در پاریس برگذار شد، می باشد .
هنر دکو از همان ابتدا تحت تأثیر اشکال هندسی جسورانه کوبیسم، رنگهای روشن فوویسم و بالههای روس، مبلمان دوران لویی شانزدهم. و سبک های خاور دور، ایران و مصر باستان قرار گرفت. در این سبک از مواد کمیاب و گران قیمت، مانند آبنوس و عاج و صنایع دستی نفیس استفاده گردید.
در دهه 1930م، در طول رکود بزرگ، صنایع جدید از جمله آبکاری کروم، فولاد ضد زنگ و پلاستیک وارد هنر دکو گردید و شکل شیکتری از این سبک به نام Streamline Moderne ظاهر شد که دارای فرمهای منحنی و سطوح صاف و صیقلی بود.
آرت دکو یکی از اولین سبکهای واقعاً بینالمللی است که تسلط آن با آغاز جنگ جهانی دوم و ظهور سبکهای معماری مدرن پایان یافت.
در سال های ۱۹۱۰ م الی ۱۹۳۰ م طراحان و سازندگان فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی تحت تاثیر سبک هنری آرت دکو انواع مبلمان و صندلی های راحتی و سالنی سلطنتی و مجلل را با بکار گیری مواد گران قیمت ، طراحی و تولید کردند .
در سال های ۱۹۳۰ م الی ۱۹۵۰ م طراحان امریکایی ، مبلمانی با مواد ارزان قیمت مانند آلومینیوم، کروم، باکلیت و پلاستیک با فرم هایی برگرفته از سطوح صاف و منحنی ، در سبک ارت دکو طراحی و تولید کردند تا مردم عادی نیز بتوانند لز مبلمان سبک آرت دکو برخوردار شوند .
سبک آبشاری در دهههای ۱۹۳۰ و 1940 میلادی رایجترین شکل مبلمان آرت دکو در آن زمان بود. قطعات معمولاً از تخته سه لا با روکش بلوند و با لبههای گرد و شبیه آبشار ساخته شده بودند.
طراحی این لوستر ها با الهام از هنر دکو دارای رنگ های شیک، براق و درخشنده بوده و در ساخت آنها پیکر بندی های زنده و جسورانه ای به کار گرفته شده است .
- نوشته شده در : درباره لوستر
سبک هنری آرت نوو در صنعت لوستر سازی
ارت نوو یک سبک بین المللی از هنر، معماری، و هنر کاربردی ، به ویژه هنرهای تزئینی است.
هنر نو در دوران بل اپوک محبوبیت داشته ؛ دوره ای که با شروع جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ به پایان رسید. این واکنشی بود در برابر هنر آکادمیک ، مضمون گرایی و تاریخ گرایی معماری و دکوراسیون قرن ۱۹٫
از دیگر ویژگیهای آرت نوو، احساس پویایی و حرکت بود که غالباً توسط عدم تقارن یا خطوط شلاقی ایجاد میشد .
در این سبک از مواد مدرن، به ویژه آهن، شیشه، سرامیک و بعداً بتن، برای ایجاد فرمهای غیرعادی و فضاهای باز بزرگتراستفاده میگردید.
آرت نوو از ژاپنیسم یا همان هنر ژاپن قرن ۱۹ نیز تأثیر پذیرفت و از تکنولوژی جدید کمک گرفت تا سبکی تزئینی و پرجزئیات را به وجود بیاورد.
طراحان آرت نوو سعی داشتند تا تصویر را با درون مایههای تزئینی متفاوتی جایگزین کنند که حاکی از جهان طبیعی بودند و برای این کار از شکل برگ، گل، پیچک، پرندگان و گاهی هم حشرات استفاده میکردند؛ زیرا اعتقاد داشتند که عالیترین درجهی زیبایی را میتوان در طبیعت
جستجو کرد.
در این سبک هنری ، غالباً از اشکال طبیعی مانند منحنی های سینوسی گیاهان و گل ها الهام گرفته شده است. یکی از اهداف اصلی Art Nouveau شکستن تمایز سنتی بین هنرهای زیبا (به ویژه نقاشی و مجسمه سازی) و هنرهای کاربردی بوده است.
آرت نوو بیشتر در طراحی داخلی، هنرهای گرافیک، مبلمان، هنر شیشه، منسوجات، سرامیک، جواهرات و کارهای فلزی استفاده میگردد.
این سبک هنری به نظریه پردازان برجسته قرن ۱۹، مانند معمار فرانسوی یوژن لو دوک (۱۸۱۴-۱۸۷۹) و منتقد هنری بریتانیایی جان راسکین (۱۸۱۹-۱۹۰۰) پاسخ داد و در بریتانیا، تحت تأثیر ویلیام موریس و جنبش هنر و صنایع دستی قرار گرفت.
این لوسترهای خیرهکننده که در اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم ساخته شدهاند، از خطوط ارگانیک طبیعت الهام میگیرند و زیباییشناسی آراسته را تقویت میکنند تا سبک و طراحی آن دوران را متحول نمایند .
طراحان این دوره فرم را به روش جدیدی برسی نمودند و اغلب از متریال برنج و کریستال برای ساخت لوستر ها استفاده میکردند.
لوستر های سبک ارت نوو در عین سادگی، دارای جزئیات تزئینی بوده و جلوه ای مسحور کننده برای مخاطبان خود دارند.
در مجتمع لوستر و دکوراسیون صانع میتوانید لوستر آرت نوو آنتیک رویایی خود را کشف کنید.
- نوشته شده در : درباره لوستر