WeCreativez WhatsApp Support
هر چیزی میخواهید بپرسید
سلام چطور میتونم کمکتون کنم؟

لامپ رشته ای چیست ؟

منبع نور الکتریکی که بر اساس اصل پدیده رشته ای کار می کند، لامپ رشته ای نامیده می شود . به عبارت دیگر، به لامپی که به دلیل درخشش رشته ناشی از جریان الکتریکی از طریق آن کار می کند، لامپ رشته ای نامیده می شود .

لامپ های رشته ای چگونه کار می کنند؟

هنگامی که یک جسم داغ می شود، اتم های درون جسم از نظر حرارتی برانگیخته می شوند. اگر جسم ذوب نشود، الکترون های مدار بیرونی اتم ها به دلیل انرژی عرضه شده به سطح انرژی بالاتری می پرند. الکترون های این سطوح انرژی بالاتر پایدار نیستند، آنها دوباره به سطوح انرژی پایین تر سقوط می کنند. در حین سقوط از سطوح انرژی بالاتر به پایین تر، الکترون ها انرژی اضافی خود را به شکل فوتون آزاد می کنند. سپس این فوتون ها به شکل تابش الکترومغناطیسی از سطح جسم ساطع می شوند.

این تابش طول موج های متفاوتی خواهد داشت. بخشی از طول موج ها در محدوده طول موج مرئی و بخش قابل توجهی از طول موج ها در محدوده مادون قرمز قرار دارند. موج الکترومغناطیسی با طول موج در محدوده مادون قرمز انرژی گرمایی و موج الکترومغناطیسی با طول موج در محدوده مرئی انرژی نور است.

رشته ای به معنای تولید نور مرئی با گرم کردن یک جسم است. یک لامپ رشته ای در همان اصل کار می کند. ساده ترین شکل منبع مصنوعی نور با استفاده از الکتریسیته یک لامپ رشته ای است. در اینجا از جریان الکتریکی برای عبور از یک رشته نازک و ظریف برای تولید نور مرئی استفاده می کنیم. جریان دمای رشته را به حدی افزایش می دهد که نورانی می شود.

تاریخچه لامپ رشته ای:

به طور معمول تصور می شود که توماس ادیسون مخترع لامپ رشته ای بوده است، اما تاریخ واقعی اینگونه نبوده است. تعداد زیادی از دانشمندان بودند که قبل از ادیسون کار کردند و نمونه اولیه لامپ رشته ای را طراحی کردند. یکی از آنها فیزیکدان بریتانیایی جوزف ویلسون سوان بود. از سوابق، مشخص شده است که او اولین اختراع لامپ رشته ای را به دست آورده است. بعداً ادیسون و سوان برای تولید لامپ های رشته ای در مقیاس تجاری ادغام شدند.

ساخت لامپ رشته ای:

فیلامنت روی دو سیم سربی وصل شده است. یک سیم سرب به کنتاکت پایی وصل می شود و دیگری به پایه فلزی لامپ ختم می شود. هر دو سیم سربی از پشتیبان شیشه ای نصب شده در وسط پایین لامپ عبور می کنند. دو سیم نگهدارنده نیز که به تکیه گاه شیشه ای متصل شده اند، برای پشتیبانی از رشته در قسمت میانی آن استفاده می شود. تماس پا با مواد عایق از پایه فلزی جدا می شود. کل سیستم توسط یک لامپ شیشه ای رنگی یا با پوشش فسفار یا شفاف محصور شده است. لامپ شیشه ای ممکن است با گازهای بی اثر پر شود یا بسته به درجه بندی لامپ رشته ای در خلاء نگه داشته شود.

رشته لامپ های رشته ای با یک لامپ شیشه ای با شکل و اندازه مناسب به طور محکم تخلیه می شود. این لامپ شیشه ای برای جداسازی فیلامنت از هوای اطراف استفاده می شود تا از اکسید شدن فیلامنت جلوگیری کند و جریان معمول اطراف رشته را به حداقل برساند و از این رو دمای فیلامنت را بالا نگه دارد.

لامپ شیشه ای یا در خلاء نگه داشته می شود یا با گازهای بی اثر مانند آرگون با درصد کمی نیتروژن در فشار کم پر می شود. گازهای بی اثر برای به حداقل رساندن تبخیر فیلامنت در حین سرویس لامپ ها استفاده می شود. اما به دلیل جریان همرفتی گاز بی اثر در داخل لامپ، احتمال از دست دادن گرمای فیلامنت در حین کار بیشتر خواهد بود.

باز هم خلاء یک عایق عالی گرما است، اما تبخیر رشته را در حین کار سرعت می بخشد. در مورد لامپ های رشته ای پر از گاز، ۸۵ درصد آرگون مخلوط با ۱۵ درصد نیتروژن استفاده می شود. گاهی اوقات می توان از کریپتون برای کاهش تبخیر رشته استفاده کرد زیرا وزن مولکولی گاز کریپتون بسیار بالاتر است.

 

قسمت های مختلف یک لامپ رشته ای در زیر نشان داده شده است:

5128298 copy

امروزه لامپ های رشته ای در توان های مختلف مانند ۲۵، ۴۰، ۶۰، ۷۵، ۱۰۰ و ۲۰۰ وات و غیره در دسترس هستند. لامپ ها اشکال مختلفی دارند، اما اساساً همه به شکل گرد هستند. عمدتاً از سه ماده برای تولید رشته لامپ های رشته ای استفاده می شود که عبارتند از کربن، تانتالیوم و تنگستن. قبلاً از کربن برای مواد رشته ای استفاده می شد، اما در حال حاضر از تنگستن بیشتر برای این منظور استفاده می شود.

پرکاربردترین ماده رشته ای که امروزه استفاده می شود تنگستن است زیرا کارایی درخشان بالایی دارد. هنگامی که در دمای ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد کار می کند می تواند ۱۸ لومن در هر وات بدهد . این کارایی در دمای ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد می تواند تا ۳۰ لومن در هر وات باشد . نقطه ذوب بالا یک معیار اصلی برای مواد فیلامنت است زیرا باید در آن کار کند. دمای بسیار بالا بدون اینکه تبخیر شود.

طول عمر لامپ های رشته ای:

فناوری ساخت هر چه که باشد، هر نوع لامپ رشته ای دارای طول عمر تقریبی است. این به دلیل پدیده تبخیر فیلامنت است که می توان آن را به حداقل رساند اما نمی توان به طور کامل از آن اجتناب کرد.

به دلیل تبخیر فیلامنت، لامپ شیشه ای در طی یک دوره تیره می شود. به دلیل تبخیر فیلامنت، رشته نازک‌تر می‌شود که باعث می‌شود فیلامنت کارآمدی نور کمتری داشته باشد و در نهایت رشته شکسته می‌شود. از آنجایی که لامپ های رشته ای مستقیماً به خط منبع تغذیه متصل می شوند، نوسانات ولتاژ در خط، عملکرد لامپ را تحت تأثیر قرار می دهد.

در دسترس بودن لامپ های رشته ای در بازار :

لامپ ها در اشکال و اندازه های مختلف و جذاب در بازار موجود هستند. لامپ های PS30 گلابی شکل، لامپ T12 لوله ای با قطر ۱٫۵ اینچ، لامپ R40 با پاکت لامپ بازتابنده با قطر ۵ اینچ است. بر اساس در دسترس بودن وات، لامپ ها در بازار با ۲۵، ۴۰، ۶۰، ۷۵، ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ وات و غیره رایج هستند. برای دریافت اطلاعات مهم در مورد لامپ رشته ای می توانیم جدول زیر را دنبال کنیم .

New Microsoft PowerPoint Presentation

انواع لامپ و کاربرد آنها

لامپ یک منبع مصنوعی نور است. در طول ۱۰۰ سال گذشته، لامپ ها به بخشی جدایی ناپذیری از زندگی روزمره ما تبدیل شده اند.

انواع مختلفی از لامپ ها در بازار موجود است. این لامپ ها در عملکرد، مواد مورد استفاده و مهمتر از همه، در بهره وری انرژی با یکدیگر تفاوت دارند.

انواع مختلف لامپ عبارتند از:

لامپ های رشته ای

لامپ هالوژن تنگستن

لامپ های فلورسنت

لامپ بخار جیوه

لامپ متال هالید

لامپ بخار سدیم فشار قوی

لامپ بخار سدیم کم فشار

لامپ های ال ای دی

types-of-light-bulbs-and-lamps-set-in-doodle-style-icons-collection-of-electric-lighting-fixtures-incandescent-energy-saving-led-and-fluorescent-lightbulbs-infographic-on-a-blue-background-vector copy 2

گروه بندی انواع لامپ در نمودار زیر نشان داده شده است:

Slide1

یک مطالعه جامع کوتاه از پارامترهای فتومتریک (کارایی نوری، CRI، CCT، و غیره) لامپ‌های مختلف و حوزه‌های کاربردی مربوط به آنها در جدول زیر نمایش داده شده است:

New Microsoft PowerPoint Presentation (2) copy

تاثیرات روانی رنگ ها در طراحی داخلی

آیا می‌دانستید رنگ‌ها احساسات را برمی‌انگیزند، بر خلق و خوی تأثیر می‌گذارند و لحن را تنظیم می‌کنند؟

رنگ های گرم مانند قرمز، زرد، نارنجی با عشق، آشتیاق، خشم و شادی همراه هستند.

 رنگ های سرد آبی و سفید با آرامش همراه هستند و اثر آرام بخشی دارند.

در زیر چند نمونه آورده شده است:

الف) آبی :

آبی رنگی آرامی است که با آرامش همراه است. نشانه ای از اطمینان و امنیت تلقی می شود و اثر ملایمی دارد و فشار خون را کاهش می دهد.

ب) سبز :

رنگ سبز قالبی است که بیانگر فراوانی، آرامش و طراوت است. این رنگ آرامش بخش است و می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند. برای تجسم طبیعت استفاده می شود و حال و هوای آرامش بخش و جوانی دارد.

ج)صورتی :

آرام و زنانه، تصویری مخفف عشق و مهربانی است. در طراحی داخلی رنگی است که در اتاق نشیمن، حمام یا اتاق خواب دختران جوان برای ایجاد فضای شاد و سعادتمند استفاده می شود.

د)سفید:

معصومیت، خلوص و کامل بودن ؛ اینها کلماتی هستند که برای توصیف رنگ سفید از نظر روانشناسی و همچنین در طراحی داخلی استفاده می شود. رنگ سفید به بزرگ تر شدن فضا کمک می کند.

استفاده از سایه روشن مناسب در زمینه سفید می تواند اتاق مدرن را چشم گیر تر نماید .

ه)زرد :

استفاده صحیح از رنگ زرد در طراحی داخلی بسیار مهم است. رنگ زرد در صورت استفاده نادرست ، می تواند احساس کسالت را برانگیزد.

در روانشناسی ، این رنگ هم پرانرژی و هم بد در نظر گرفته می شود. اتاق های زرد رنگ می توانند عواطف ناامیدکننده را در افراد ایجاد نمایند.

از رنگ بر اساس مفاهیم استفاده کنید

بسیاری از طراحان داخلی رنگ ها را بر اساس مفاهیم انتخاب می کنند.

رنگ های مختلف احساسی متفاوتی دارند و بر محیط و حال و هوای یک فضای تاثیر میگذارند. برای مثال، سایه‌ های تیره‌ تر بنفش با غنا و سلطنت همراه هست، در حالی که سایه‌های روشن‌ تر آبی با آرامش همراه است.

 

 

 

در جدول زیر به طور خلاصه مفاهیم ۹ رنگ پرکاربرد و مهم نمایش داده شده است:

مفهوم رنگ copy 2

طراحی ارگونومیک و نورپردازی

شرط اصلی و بنیادین نورپردازی در فضا های مسکونی ، اداری و تجاری توجه به سلامت و مفید بودن آن است .

وجود روشنایی بهداشتی در اتاقها و محیط داخلی یا محوطه خارجی مساله ای است که سخت مورد توجه چشم پزشکان ، مهندسین و آرشیتکت ها قرار گرفته است زیرا نور عاملی است که بر چشم و دیگر اندام ها تاثیر مستقیم دارد و در نحوه و مقدار فعالیت های بدن موثر است .

از دیدگاه ارگونومی یک فضای داخلی پیامدهای مهمی در بر دارد. چه بسا نورپردازی مناسب یک فضا را خوشامد و چشم نواز نماید.

نورپردازی در کنار ابعاد زیبایی شناختی بعد عملکردی هم دارد و نور مناسب در طول شب در یک فضای داخلی می تواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را برطرف نماید.

نور مناسب یک اتاق حتی می تواند چهره آدمی را گرم و صمیمی نشان دهد .

به کمک نورپردازی می توان یک فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل کرد.

در فضا هایی که نیاز به نور بیشتر است ، می توان از لوستر های آویز با شاخه های رو به پایین و یا از طریق حذف لاله و حباب با نور مستقیم لامپ بدون صرف هزینه بالا این نیاز را برطرف کرد .

استفاده از لامپ های با تکنولوژی  LED و SMD از نظر ارگونومیک نور سالم تر و مصرف برق پایین تری به ارمغان می آورد .

در ارگونومی توصیه می گردد که مجموع لامپ های به کار رفته در هر فضا تلفیقی از نور آفتابی و مهتابی باشد تا نوری استاندارد و سالم تر داشته باشیم .

ارگونومی و آشپزخانه

در عصر حاضر که پژوهش های میان رشته ای ارزش خاصی در جامعه ی علمی پیدا کرده است، پرداختن به ارتباط معماری آشپزخانه و کاربران رده اول آن یعنی بانوان، از مباحثی است که می تواند مورد توجه پژوهشگران عرصه معماری و طراحان صنعتی قرار گیرد.

گسترش کاربرد مهندسی فاکتورهای انسانی (ارگونومی) این ضرورت را ایجاد می کند تا اصول و مبانی این روش مندی علمی در طراحی آشپزخانه و طراحی صنعتی آن، در حوزه طراحی فضاهای داخلی و دکوراسیون مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که توجه به تناسبات انسانی ونحوه طراحی فضاها و نوع چیدمان مبلمان، می تواند در احساس راحتی و آسایش بانوان در فضای آشپزخانه تاثیرگذار باشد، لازم به نظر می رسد تا این امر در ادبیات معماری داخلی، به روز سازی شود و تعمیم یابد

ارگونومی و معماری آشپزخانه :

آشپزخانه های امروزی نقشی را که غذای خوب در بهبود زندگی انسان به عهده دارد جدی می گیرند.

اکنون آشپزخانه بخشی از مرکز خانه است، مکانی از سرزندگی و نور. آشپزخانه های مدرن همیشه در برابر بقیه ی فضاهای اصلی زندگی به شکلی باز قرار دارند و فقط با یک پیشخوان، درب مات کشویی و یا با جداسازی متحرک، تفکیک شده اند. ارزش والای غذا به عنوان منشاء تغذیه، طراحی آشپزخانه را در بسیاری از جنبه ها تحت تاثیر قرار می دهد. هودها و اجاق های رومیزی بسیار بزرگ، معادل های مدرن اجاق های بزرگ آشپزی قرون گذشته شده اند. در حقیقت وسایل زندگی از همه نوع برای دوام طولانی تر ساخته می شوند، در مقایسه با یخچال ها و اجاق ها در رده ی صنعتی که مطابق مد ، به روز می شوند .

به این دلیل که شیوه های زندگی، غیر رسمی تر شده است، طراحی آشپزخانه دگرگون شده تا معاشرت را ترویج نماید . آشپزی دیگر فعالیتی انفرادی نیست، بلکه کاری گروهی است؛ لذا شهرت این مکان ویژه، مکان ملاقاتی است که افراد را برای آماده سازی غذا و گفتگو گرد هم می آورد .

لوازم شیک و با دوام نماد آشپزخانه های مدرن و استیل در ردیف محبوب ترین انتخاب برای وسایل خانگی، تجهیزات کابینت، و بسیاری طرحهای دیگر می باشد. جالب است که ظاهر رسمی استیل اغلب کنار موادی قرار می گیرد که نماد آشپزخانه های خانگی گذشته هستند، مانند چوب های مرغوب و سنگ های طبیعی بدون جلا. شیشه و آیینه نیز به وسیله معماران داخلی آشپزخانه برای نیرومندتر کردن محیطی باز مورد توجه قرار گرفته است.

نخستین عاملی که باید در طراحی آشپزخانه مد نظر قرار گیرد این است که جریان ترافیک آشپزخانه را پیش بینی کرده و بر آن اساس مثلث عملیاتی را طراحی کنید: یعنی مثلث یخچال، اجاق و سینک.

باید هر گونه آمد و شدی به درون این مثلث را تحت نظارت و کنترل داشته، به خصوص ورود مواد خریداری شده را کنترل کرد تا فضای کافی برای اجرایی ساختن عملیات خود در اختیار داشته باشید.

سه عنصر اصلی آشپزخانه :

  • یخچال :

یکی از بزرگترین و مهمترین عناصر در هر آشپزخانه ای یخچال است . تقریباً هر آشپزخانه ای دارای یک یا چند یخچال است که گستره ی وسیعی از شکل و رنگ و ابعاد را در نمای اصلی فضای بانو محور آشپزخانه به نمایش می گذارد ؛ اما نکته مهم تطابق اندازه ی یخچال با نیازهای آشپزخانه است.

  • اجاق :

عنصر بعدی در آشپزخانه، واحد مربوط به پخت و پز است. یک اجاق رومیزی بهترین واحد برای آشپزخانه های کوچک است. اجاق رومیزی می تواند به خودی خود به مرکز آشپزخانه بدل شود.

اجاق دو شعله برای آشپزخانه هایی ایده آل است که کاری جز گرم کردن مجدد غذا ندارند. اما اجاقهایی با شعلههای بیشتر برای سرخ کردن غذا، بریان کردن و سایر موارد هم به کار می آی در واقع گاه یک اجاق مناسب، معماری زن محور آشپزخانه را از لوازم و ملزومات دیگر آشپزخانه هم مانند فر و … بی نیاز میکند

اجاق گاز یا اجاق رومیزی باید در دورترین بخش مثلث عملیاتی قرار گیرد و از هر دو طرف از ترافیک آشپزخانه در امان باشد. فضای کافی برای باز کردن درب فر و سطوح ضد گرمای دیگری که بتوان ظروف داغ را از روی اجاق برداشته بر روی آنها قرار داد باید در نظر گرفته شود .

  • سینک ظرف شویی :

آخرین عنصری که باید در طراحی هر آشپزخانه درباره ی آن به درستی فکر کرد سینک ظرف شویی است سینک های ظرف شویی مانند یخچال و اجاق در اشکال بسیار متنوع ساخته می.شوند گنجایش آنها هم با یکدیگر تفاوت دارد سینک های عمیق تر به درد مخفی نگاه داشتن توده ظروف نشسته می خورند اما در معماری بانو محور آشپزخانه توصیه می شود سینک های خیلی عمیق تهیه نکنید تا به کمر درد مبتلا نشوید .

شیر ظرف شویی هم عنصر مهمی از آشپزخانه به شمار می آید . شیرهای افشانه و و تک دست ، شستن را آسانتر میکند و به خصوص برای سبزی ها ، میوه ها و پرکردن ظروف بزرگتر بسیار کارامد هستند .

14 copy

در بالا شش حالت طراحی ارگونومیک سه عنصر اصلی در آشپز خانه نمایش داده شده است

نتیجه گیری :

قطعاً جذاب ترین فضای داخل منزل آشپزخانه است، به خصوص بانوان اهمیت ویژه ای برای آشپزخانه منزل خود قائل هستند. متناسب با اندازه آشپزخانه، اغلب خانواده ها صبحانه، نهار و حتی شام خود را نیز در آشپزخانه صرف می کنند.

در این میان گسترش زمینه های ارتباط میان رشته ای ارگونومی با معماری این ضرورت را ایجاد می کند تا با لحاظ کردن مفاهیم پایه در طراحی صنعتی و معماری داخلی، امکان افزایش مطلوبیت فضاهای آشپزخانه را فراهم کرد.

اصول طراحی داخلی و معماری ارگونومیک

ارگونومیک علمی است که بر روی روش هایی تمرکز دارد که فاصله میان انسان و جهانی که در آن زندگی می کند را در جهت زندگی بهتر، کمتر و کمتر می نماید .

علم ارگونومیک وقتی در معماری و طراحی داخلی به کار برده میشود، به سادگی به طراحی کمک می کند که بیشتر از پیش، کاربر پسند باشد و در نتیجه، فضاها می تواند مفید تر گردد و با افزایش بهره وری در فضا به طور قابل درکی مواجه خواهیم بود و همچنین امنیت فضا بیشتر می گردد .

برنامه ریزی فضا بخش بزرگی از طراحی داخلی ارگونومیک می باشد.

 

قدم اول در ایجاد طراحی داخلی ارگونومیک این است که مطمئن باشید فضای کافی برای تطبیق پذیری با نیازهایمان را دراختیار داریم و اگر فضا شلوغ و تنگ باشد، میزان بهره وری به شدت کاهش می یابد .

طراحی صحیح، عملکرد افراد حاضر در اتاق را افزایش می دهد و بهره وری بالاتر، احتمال بروز آسیب های فیزیکی و روحی ساکنین یا کاربر محیط را کاهش می دهد.

5

در منزل مسکونی، فضاهای کافی برای حرکت و سرکولاسیون در اطراف به صورت آزادانه برای افراد لازم است .

مبلمان در فضا به میزان و شکلی باید باشد که حس راحتی و فضاهای ذخیره سازی مناسب را تامین نماید. در غیر این صورت، همه چیز به زودی شروع به برهم ریختگی می کند و طولی نمی کشد که ما احساس خواهیم کرد که طراحی فضا و چیدمان فضا ناراحت کننده و کلافه کننده است.

6

مطمئنا، همه این ها در طولانی مدت تاثیرگذار خواهد بود؛ اما به ندرت تماما مورد توجه قرار می گیرد، کاربرد ارگونومیک به صورت شهودی و عملی در طراحی مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی داخلی با ذهنی ارگونومیک در فکر تولید فضاهای زندگی ای است که تنها درصدد ایجاد ویژگی آسان تر نمی باشد بلکه به موجب ویژگی های سهولت و آسودگی بیشتر، زندگی شادتری را نیز به ارمغان بیاورد.

 

طراحان داخلی در آمریکای شمالی در سال ۱۹۹۸ میلادی ۷ اصل از طراحی جهانی را تعیین کرده اند که در جستجوی خلق محیطی است که قابل استفاده برای تمام افراد با بیشترین حد ممکن باشد .

هفت اصل طراحی ارگونومیک فضا ها به شرح زیر است :

7

ارگونومی چیست ؟

واژه «ارگونومی» از دو کلمه یونانی «ارگو» به معنی کار و «نوموس» به معنی قانون و قاعده طبیعی مشتق شده است و در لغت به معنای قوانین طبیعی کار است، اما در اصطلاح کاربردی علم ارگونومی مجموعه دانشی است که از تلفیق علوم زیستی، فیزیولوژی انسانی، سیستمها و روش ها، طراحی مشاغل و محیط کار و زندگی به وجود آمده است که سعی دارد وسایل، ابزارها، دستگاهها و محیط کار و زندگی را با توجه به در نظر گرفتن توانایی های جسمانی، فکری و محدودیتها و علائق انسانها، طراحی کند. این علم با هدف افزایش بهره وری با توجه به سلامتی، ایمنی و رفاه کارکنان در محیط کار شکل یافته است.

ارگونومی با فاکتورهای انسانی علم طراحی تجهیزات، محیط کار و حتی ماهیت شغلها بر اساس انطباق با افراد انجام دهنده کار، شکل گرفته است.

این علم با هدف افزایش بهره وری، با عنایت بر سلامتی، ایمنی و رفاه انسان در محیط، شکل گرفته است. همچنین این علم در تلاش است بجای متناسب سازی انسان با محیط، محیط را با انسان متناسب سازد و در این راستا، سازمان بین المللی کار، واژه ارگونومی را به معنای متناسب کردن کار و شغل برای انسان تعریف نموده است .

ارگونومی طیف وسیعی از عوامل و پارامترها که بین انسان و کار انطباق ایجاد می کند را شامل می شود. تحقیقات در زمینه ارگونومی طراحان را قادر می سازد که تجهیزات و شرایط مناسب تر و منطبق تری با انسان را ایجاد کنند تا از فشار کار بر بدن افراد بکاهد؛ از جمله کنترل پارامترهای محیطی مانند نور، دما ، نویز و…

این علم برای طراحی و ساخت ابزار و سیستم های تولیدی از ساده تا پیچیده ، حل مشکلات مربوط به تکنولوژی نوین و ابزار و وسائل زندگی روزمره، کاربرد دارد.

تعاریف ارگونومی

برخی از تعاریفی که متخصصان و کارشناسان این علم از ارگونومی نموده اند، به عنوان نمونه در زیر آورده می شود:

  • ارگونومی علم مطالعه انسانها در حین انجام کار، برای درک ارتباط پیچیده میان افراد و جنبه های فیزیکی و روان شناختی محیط کار، نیازهای شغلی و روشهای کار میباشد .
  • ارگونومی علمی است که انسان و تعامل آن را با محصولات، تولیدات، تجهیزات، امکانات، روش ها و محیط کار و زندگی مورد مطالعه قرار می دهد .
  • انجمن بین المللی ارگونومی، ارگونومی را چنین تعریف می کند: ارگونومی علمی است که دانش حاصل از علوم انسانی را با مشاغل، سیستمها، محصولات و محیط زیست با توجه به توانایی های جسمانی و روانی و محدودیتهای انسانی مرتبط می سازد .

علم ارگونومی از رشته های علمی نظیر پزشکی، فیزیولوژی، آمار، روان شناسی، مردم شناسی، آناتومی، بیومکانیک و سنجش ابعاد و اجزای بدن انسان، برای طراحی ماشین و محیط کار و زندگی سود می برد. در واقع، ارگونومی یک علم چند رشته ای است که ارتباط مقابل تکنولوژی، محیط و نیازهای روحی و جسمانی انسان را برقرار می سازد.

تفاوت ریخته گری شن و ماسه با دایکاست

 

امروزه انواع مختلفی از ریخته گری در صنعت وجود دارد که دو مورد از رایج ترین فرآیندهای ریخته گری عبارتند از ریخته گری تحت فشار (دایکستینگ) و ریخته گری شن و ماسه.

در این مقاله به توضیح اجمالی در مورد این دو فرایند که در صنعت لوستر سازی فلزی و به خصوص در ایران کاربرد فراوان دارند ، می پردازیم :

دایکستینگ یا ریخته گری تحت فشار :

در این فرآیند ریخته گری، فلز مایع یا مذاب تحت فشار زیاد به داخل قالب تزریق می گردد. در این مورد، “دای” به قالب فولادی اطلاق می شود که برای شکل دادن به محصول واقعی ساخته شده است. به دنبال ریختن و تزریق در قالب، فلز مذاب جامد شده و از قالب خارج می شود. پس از سرد شدن فلز مذاب جامد شده ، مواد دریچه حذف شده و محصول نهایی تولید می گردد. سپس قالب فولادی را می توان بسته و برای “شات” بعدی آماده کرد، که امکان استفاده مجدد از آن را فورا فراهم می نماید.

چرخه ساخت یک قطعه دایکاست می تواند از ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه باشد که این فرآیند را بسیار سریع می کند.

ریخته گری شن و ماسه :

در این فرآیند ریخته گری ، فلز مذاب مستقیماً از ملاقه و بدون فشار زیاد ، در قالب ماسه ریخته می شود . قالب ریخته گری شن و ماسه یک الگوی ساخته شده از چوب یا پلاستیک است که معمولاً صفحه کبریت نامیده می شود و در داخل یک محفظه قرار می گیرد؛ سپس در اطراف صفحه کبریت و داخل محفظه ماسه پر شده و به صورت فشرده بسته بندی میگردد و پس از ان صفحه کبریت برداشته می شود و حفره باقی مانده با فلز مذاب پر می شود.

فلز مذاب با گذشت زمان در داخل قالب ، جامد می گردد و سپس قالب باز شده و ماسه ها در اثر ضربه و تکان خوردن از محصول نهایی جدا می شود .

در ریخته گری شن و ماسه باید قالب برای “شات” بعدی آماده شود، اما زمانی که ماسه در اطراف صفحه کبریت و داخل محفظه قرار می گیرد، منجر به توقف زمان تولید می گردد که این مدت حداکثر ۵ دقیقه در هر بار ریخته گری است.

به طور خلاصه، تفاوت های اصلی بین فرآیندهای ریخته گری شن و ماسه و دایکاست عبارتند از:

دقت ابعادی:  ریخته گری دایکست ، محصولی با ابعاد بسیار دقیق ارائه می دهد ، در حالی که ریخته گری شن و ماسه با نرخ دقت متوسط قابل پیش بینی است.

زمان انجام: فرایند تولید محصول نهایی در ریخته گری دایکست سریع تر از ریخته گری شن و ماسه میباشد .

طول عمر قالب: قالب ریخته گری دایکست می تواند از شش تا ده هفته بازدهی داشته باشد؛ در حالی که قالب ریخته گری شن و ماسه نهایتا یک تا دو هفته بازدهی دارد.

پیچیدگی قطعات:  اگرچه ریخته گری شن و ماسه می تواند قطعاتی با پیچیدگی بالا تولید کند ، اما ریخته گری دایکست می تواند قطعاتی با دقت بسیار بالا برای کاربردهای پیشرفته ایجاد نماید.

حجم تولید:  ریخته گری شن و ماسه از یک تا ۱۰۰۰ محصول قابل تولید است؛ در حالی که حجم تولید برای ریخته گری دایکاست معمولاً از ۱۰۰۰ به بالا شروع می شود.

وزن محصول : محصول نهایی تولید شده با ریخته گری دایکاست سبک تر از ریختهگری شن و ماسه است

بزرگ ترین لوسترهای جهان

در این مقاله شش نمونه از بزرگترین و بی نظیرترین لوستر های جهان را معرفی می نماییم :  

 

لوستر خانه اپرای پاریس

یکی از بزرگترین و سنگین ترین لوستر های جهان در خانه اپرای پاریس ساخته شد .

این لوستر از برنز و کریستال به وزن ۷ تن توسط چارلز گارنیه طراحی شد و هزینه آن در آن زمان ۳۰۰۰۰ فرانک طلا بود. با تعدیل تورم و تبدیل به ارزهای امروزی، هزینه های لوستر نزدیک به ۳ میلیون یورو بود.

chandelier_paris_opera_house-min

 

 

لوستر کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه در استانبول بزرگترین لوستر کریستالی بوهمیایی جهان را در خود جای داده است.

گفته می شد که این لوستر هدیه ملکه ویکتوریا به امپراتوری عثمانی است، اما در سال ۲۰۰۶  اسنادی پیدا شد که نشان می داد در واقع هزینه آن به طور کامل پرداخت شده است.

این لوستر مجموعاً ۷۵۰ لامپ دارد و وزن آن حدود ۴٫۵ تن است. علاوه بر این لوستر بزرگ در سالن تشریفات، کاخ دولما باغچه میزبان بزرگترین کلکسیون لوسترهای کریستالی جهان بوده و مکانی است که طرفداران لوسترهای کریستالی باید آن را  ببینند.

dolmabahce_chandelier-min

 

 

بار لوستر در لاس وگاس

دیدن لوسترهای عالی به اندازه کافی خوشایند است، اما اینکه وارد یک لوستر بزرگ بشوید چه حسی به شما می دهد؟

لوستر لاس وگاس شامل زنجیر های بلند و متعدد از جنس کریستال مهره ای است که با ارتفاع نزدیک به یک ساختمان سه طبقه با استفاده از حدود دو میلیون کریستال فضای بزرگی را به وجود اورده است .

chandelier_bar-min

 

 

لوسترخانه اپرای متروپولیتن در نیویورک

خانه اپرای متروپولیتن نیویورک که در دهه ۱۹۶۰ ساخته شده دارای ۲۱ لوستر مشابه است.

این ۲۱  لوستر که در لابی خانه اپرا موجود هستند ، لوسترهایی خوشه ای شبیه به فلکی با قمرها و ماهواره ها بوده و صرفاً از کریستال های سواروسکی ساخته شده اند.

metropolitan_opera_chandelier_2-min

 

 

لوستر مدرن کاخ ورسای در فرانسه

کاخ ورسای، محل اقامت سلطنتی لویی چهاردهم جدای از ۴۰ لوستر بزرگ در تالار آینه ها ، دارای یک لوستر مدرن، فوق‌العاده و واقعاً منحصربه‌فرد به نام «گابریل» است.

این لوستر توسط رونان و اروان بورولک طراحی شده است، ۱۲ متر ارتفاع دارد و شبیه یک گردنبند زنجیر طلا است که از ۸۰۰ ماژول کریستال سواروسکی در اطراف یک اسکلت حاوی سیستم روشنایی LED ساخته شده است.

versailles_chandelier_1-min

 

 

 

لوستر جریان انعکاسی در ساختمان علی بن خلیفه آل خلیفه

در حالی که همه لوسترهایی که ذکر شده بدون شک بزرگ هستند، تنها یکی می تواند بزرگترین لوستر جهان باشد.

“جریان انعکاسی” یک تاسیسات مدرن است که از ۵۵۰۰۰ واحد LED تشکیل شده است.

این لوستر در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۰ در ساختمان علی بن خلیفه آل خلیفه در دوحه قطر نصب و تکمیل آن دو سال طول کشید. این لوستر که توسط Beau McClellan طراحی شده است، بیش از ۳۸٫۵ متر طول خطی دارد.

reflective_flow_2-min

 

بالا